könyvkötés házilag I.

Valamelyik nap véletlenül rábukkantam az Interneten arra a lehetőségre, hogy házilag is lehet könyvet kötni. Korábban valahogy csak az volt bennem, hogy a saját "írásainkat" csak spiráloztatni lehet, vagy ilyen csúnya A4-es formátumban speciális géppel, átlátszó előlappal összeragasztatni és hát az a fajta könyvkötés, amit a diplomamunkánkon végeznek a könyvkötők. Ez most új távlatokat nyitott. A kislányomnak ugyanis elég rendszeresen vezetett naplót írtam (a kisfiamnál szintén, csak már nem akkora lelkesedéssel) Wordben, képekkel illusztrálva és sokat gondolkodtam rajta, hogy ki kellene nyomtatni, mielőtt elszáll az egész, de abban sem bíztam, hogy sima lapokra nyomtatva szépen megőrizhető nagy koráig. Az előbbi megoldásokra gondoltam, de azok meg nem igazán tetszettek. Ez a házi könyvkötés viszont nagyon lázba hozott és még rengeteget olvastam utána az interneten talált leírásokban, blogokban, letölthető magyar és angol nyelvű könyvekben és egyre jobban tetszik a dolog. Persze ezzel a technikával üres lapokkal is készíthető könyv receptfüzetnek vagy naplónak és így ajándéknak is jó ötlet, de mondjuk a kedvenc családi receptek is könyvbe köthetők.
Én már a napló könyvbe kötésének neki is kezdtem. Ehhez - persze állítva a betűméreten - Wordben kinyomtattam a naplót úgy, hogy egy oldalon két oldal legyen (mert A5-ös méretű könyv lesz belőle) és 4 lapból álló (16 oldalas) füzeteket kapjak - ügyelve persze, hogy összehajtogatás után az oldalak sorban legyenek.


Összehajtogattam és megfelelően összeállítottam a füzeteket, majd sorrendbe tettem őket, aztán pedig két lap (nálam pontosabban vágódeszka) közé szorítottam őket, hogy préselődjenek.


Ezután az első és az utolsó oldal széléhez vékony csíkban hozzáragasztottam egy-egy valamivel vastagabb, szintén félbe hajtott, mintás lapot fedőlapnak.

 
És ma jutottam odáig, hogy el tudtam kezdeni összevarrni a füzeteket, amihez készítettem egy sablont, ami alapján egyenként egy tűvel kilyukasztgattam a füzeteket, majd én három szalaghoz (hagyományosan zsinórhoz vagy vászoncsíkhoz szokták) - és persze egymáshoz - varrtam őket. Most kb. a felénél tartok a varrásnak.


(A szalag azért lett zöld, mert csak ilyen volt, és egyébként zöld mintás anyag lesz a borító is, és ez a szalag fog látszódni a könyv alsó és felső részén a gerincbe bekukkantva.)

2 megjegyzés:

Névtelen írta...

szia! Nagyon tetszik a leírásod! Pont ilyet keresek, mert a férjem verseit begépeltem és szeretném bekötni. Arra nem sikerült rájönnöm, hogyan lehet beállítani word-ben, hogy 4 lapos füzetek legyenek. 2 oldalasra állítom az oké de hogyan kell ilyen füzet szerűre nyomtatni? Tudnál sos segíteni? Karácsonyra szeretném. Dia

Szupermammi írta...

Szia Dia!
Biztos van jobb megoldás rá, de én úgy csináltam, hogy nagyobbra vettem a betűméretet, és csak a nyomtatást állítottam be 2 oldalasra. Nyomtatás előtt hajtogattam üres lapokból egy mintafüzetet (én 4 lapból, de van, aki csak 3-at javasol), ami a 4 A4-es lapot félbe hajtva egy 16 oldalas A5-ös füzet lett és az éppen soron lévő füzet nyomtatása előtt beszámoztam, először 1-16-ig, aztán 17-32-ig stb. A nyomtatásnál aztán ezt használtam mintának, hogy melyik lapra melyik oldalakat kell nyomtatnom. Pl. az első lap egyik oldalán a dokumentum 1. és 16. oldala van, a másik oldalán pedig a 2. és 15. oldala. Kicsit körülményesnek hangzik, de így biztos nem tévedsz a nyomtatásnál. Sok sikert! Szupermammi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...